Webbplatsens överlägg

Kylarvätskor till våra Veteranbilar!

Idag är det inte helt lätt när det gäller kylarvätskor på marknaden. Vad ska man välja till våra klassiska bilar?

Första frågan är
– Behöver jag ha glykol i mitt kylsystem – jag kör ju bara på sommaren och dessutom får jag fylla på systemet ofta?

Ärgat Aluminiumrör.

Svaret är Ja, man ska alltid ha glykol i systemet, även om bilen står i varmgarage hela vintern.

Anledningen är att hela kylar-och motorsystemet annars korroderar/ärgar. Mellan aluminium och gjutjärn bildas galvaniska strömmar som ökar korrosionen. Enda skälet till att avvakta, är när man har haft isär systemet/motorn och man vill köra några mil för att se att allt är tätt.

  • Vilken sorts glykol ska jag då välja?

På marknaden finns ett flertal olika sorter. På senare år har det kommit nya ”long life”-vätskor som gör att man inte behöver byta mer än vart femte år. Men….:

I våra äldre motorsystem finns oftast gjutjärn (motorn), aluminium (slanganslutningar), mässing, koppar och lödmaterial (kylarna) samt gummi (slangarna).  De nya long life vätskorna ger utmärkt skydd för aluminium och gjutjärn, men de angriper de material som finns i våra kylare, samt i vissa fall även gummislangar och packningar.

Om vi ska bli lite tekniska: De nya vätskorna baseras på Organic Acid Technology (OAT), organiska syror. Det är dessa syror som angriper delar av våra bilar. Färgerna på vätskan är vanligtvis röd eller orange.

Inorganic Acid Technology (IAT), icke organiska syror, är den teknik vi ska använda. Det är vad vi vanligtvis kallar för Etylen- och propylenglykol. Etylenglykolen är den vanligaste och bästa, men den är giftig för människor och djur. Har man husdjur ska man vara noga med att torka upp eller spola bort allt spill. Etylenglykolen som smakar sött kan lura djuren att slicka i sig vätskan och sen förgifta dem. Man ska även vara försiktig för sin egen del.

Propylenglykol är inte lika giftig och därför är den vanlig inom bl.a. skogsbruket. 

Färgerna på den klassiska glykolen är oftast blått eller grönt!
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 8867241918494_1149965_a_22065_jpg.jpg
Granngårdens Klassiska Glykol.
  • Hur hittar jag rätt glykol?

https://www.granngarden.se/kylarvatska-agrol-glykol-bs-4-l/p/1149965

Tre stora leverantörer är Granngården, Lantmännen Maskin eller Mekonomen.
I Granngårdens/Lantmännens sortiment heter etylenglykolen Agrol Kylarvätska Classic, eller Kylarvätska Super. Mekonomen har inte en ren etylenglykol utan en hybrid med viss tillsats av organiska syror som vi ju egentligen inte vill ha i våra system. Hos Mekonomen heter deras hybridrekommendation för klassiska bilar Promeister Premiumglykol. Etylenglykol finns även på ett flertal andra ställen under olika produktnamn. Min lilla efterforskning visar att det även med ”klassiska” glykoler ofta inte längre är ren etylenglykol utan hybrider. Granngårdens/Lantmännens klassiska glykol verkar var den mest rena etylenglykolen hos våra vanligaste butiker.

Blanda 40-50% glykol. Vill man vara riktigt noga kan man även använda avjoniserat vatten (Batterivatten). Då minskar man risken för beläggningar ytterligare. Det är en fördel framför allt om man har hårt eller kalkhaltigt vatten. Avjoniserat vatten finns på 25 liters dunkar och kostar knappt 200 kronor hos Granngården, men hos Swedol är den av någon anledning dubbelt så dyr. Det är dock en ganska billig investering och en dunk räcker i ett par år.

Om man har möjlighet, ha alltid en liten dunk färdigblandad kylarvätska med i bilen. Då slipper man komplettera med mer glykol efteråt i de fall man behöver fylla på under färd.

Byt kylarvätska vartannat år. Nackdelen med den klassiska glykolen är att den tappar sin korrosionsskyddande verkan efter några år. Passa då på att spola igenom kylsystemet. Glöm inte att även ta bort pluggen på motorblocket. I botten där brukar det samlas mycket gucka och skräp som behöver spolas ut.

Scroll Up