Oljefilter på Alvis motorerna kom först på TD21. Innan dess förlitade man sig helt på olika former av silnät för reningen av oljan. Dessa nät filtrerar i bästa fall bort småsten och grus. Därför är det väldigt viktigt att byta olja ofta och göra silen ren enligt de intervall som står i instruktionsboken. Men jag skulle faktiskt rekommendera att gå ett steg längre.
Förbränningsrester som sot och annat följer med oljan ner i tråget och lägger sig som en gegga i botten. Eftersom vi inte har något oljefilter bör man göra tråget rent emellanåt.
Låt oss börja med TA/TB 14 och sen titta lite på TA-TC21.
TA/TB 14. Instruktionsboken säger att oljan ska bytas var 300 mil och då ska filterburken i botten på tråget tas ner och göras ren. Kör man bara ca 100-150 mil om året och man då ändå vill byta olja innan vintern, så är det nog onödigt att ta ner filterburken. Då räcker det med att bara byta oljan.
Burken sitter med 11 muttrar som ska lossas försiktigt korsvis för att inte burken ska slå sig. När man ändå har ner burken bör man skopa ut geggan som finns i botten på tråget. Min egen erfarenhet är att redan efter några hundra mil så har det samlats en ansenlig mängd kladd i botten.
Red Triangle säljer en papperspackning till filterburken. Men efter alla år brukar det vara helt omöjligt att få burken tät mot tråget med denna packning. Burken är ofta lite skev. För egen del vill jag undvika packningsklister, för då är det svårt att få loss burken.
Jag har istället köpt korkpackningar från Chris Prince till ett pris om 3,5 pund per styck. Med dem så blir det helt tätt. Men man måste dra burken på rätt sätt. Då packningen är tjockare än papperspackningen måste man tyvärr skippa planbrickorna på pinnbultarna. Annars räcker inte gängen till. Dra muttrarna försiktigt korsvis en liten bit i taget så att inte filterburken blir skev. Byt packningen vid varje demontering/montering. Det är dumt att snåla här.
Det brukar även vara svårt att få till en bra kopparbricka med rätt mått till oljepluggen. Den som RT sålde till mig har dålig passform. Senast köpte jag bricka på Mekonomen. Den var då lite för tajt över pluggens gängor, men med Dremmeln och ett slipstift så fick jag brickan justerad till rätt mått. Vill man vara riktigt noga att undvika oljedropp, kan man linda lite gängtejp på de nedre gängvarven på pluggen. Var dock försiktig så att det inte kommer tejp för högt upp på gängorna och som sen åker in i smörjsystemet.
Bild Filterburk + plugg. Bildtext: Här syns korkpackningen från Chris Prince.
Efter 5-10 mil ska man efterdra de 11 muttrarna som håller filterburken. De går att komma åt med en blocknyckel eller hylsa om man ligger på rygg precis framför bilen.
TA-TC 21.
Även här säger instruktionsboken oljebyte vid 300 mil. På dessa modeller finns ingen lös filterburk att skruva av från oljetråget. Vid varje 1600 mil ska därför hela oljetråget skruvas ner och då kommer man åt filtret som sitter på motorn. Hur många av er TA-TC 21 ägare har gjort denna manöver det senaste decenniet?
När tråget ändå är nere bör man göra det rent från all gegga i botten.
Vid montering ska man enligt instruktionsboken lägga en flytande packningssträng på anslutningsytorna. Gör rent noga först.
När man drar muttrarna ska man dra dit tråget löst mot blocket. Därefter ska man slutdra muttrarna/bultarna som sitter vertikalt mot kopplingshuset. Det är viktigt att man får denna yta att täta först innan man drar färdigt övriga muttrar/bultar horisontellt mot motorblocket.