En Renovering Av en Ta14 Mulliner Saloon
Bakgrund:
Jag blev klar med en renovering av en Alvis TA14 Mulliner saloon av årsmodell 1947. Chassi nr 21444, motor nr 21028. Hädanefter Alvis1. Bilen inköptes av en person som importerat den från England i augusti 1979.
När jag såg bilen utannonserad 1981 så hade den antagligen stått ute sen införseln utan någon form av skydd och var därför i ett ganska bedrövligt skick. Jag var ute efter en engelsk bil att renovera och en helst från trettio-fyrtiotalet och bestämde mig därför att köpa bilen. Skall tilläggas att TA14 var den första modell Alvis byggde efter kriget och är en trettiotalskonstruktion.
Efter en grundlig renovering så registrerings- och kontrollbesiktades den röda Alvisen 11/10 2007! Jag vill framhålla att jag hann med en del annat också under dessa 26 år från inköp till färdig bil!
Det jag snabbt insåg med mitt ”fynd” var att motorn var i bra skick och endast behövde en översyn som t.e.x uppsnyggning av de gjutna delarna i aluminium, slipning av ventiler, ny topplockspackning etc. och allmän rengöring samt lite färg. Tanken på att skaffa en extra motor för att plocka isär och i detalj studera vaknade efter att jag blivit färdig med Alvis1. Jag lusläste därför annonser i olika motortidningar och framförallt Motorhistoriska sällskapets annonsblad som vid den här tiden årligen kom ut.
En annons som fångade mitt intresse var en från en klubbmedlem (Sven Paulsson) som hade en Alvis TA14 Mulliner Saloon, årsmodell 1948, chassi nr 22282, motor nr 22282. Vid vår kontakt så framkom det att två motorer fanns tillgängliga och jag undrade om jag inte kunde få köpa en av dem? Sven ville sälja allt i en klump, vilket jag förstod, så jag la ned projektet tillfälligt. Emellertid så var jag nyfiken på vad som Sven hade att erbjuda så jag åkte till Munkedal för en ta mig en titt. Det jag såg framför mig var förutom två motorer, en i delar och den andra mer intakt, var en bil i långt framskridet förfall och i delar. Jag åkte hem till Stockholm med föresatsen att leta efter en motor att leka med någon annanstans.
Hjärnan är ett opålitligt organ och utan mitt aktiva deltagande så hade den bestämt att jag skulle köpa bilen men inte med ambitionen att renovera den. Kontakt togs igen med Sven och en affär gjordes upp. Bil och lösa delar inklusive motorerna fraktades till garaget i Sundbyberg där jag avsåg att låta skrotet stå och själv fundera över vad jag skulle göra med mitt inköp. Den bil jag köpt var ursprungligen tillverkad 7/7 1948 och levererad till AB Gjestvagn i Stockholm 12/7 1948. Bilen var vänsterstyrd och färgen maroon. En intressant detalj är att karossen är 1 tum högre än normalt. Första registrering var P15208 och första ägare var Hubert Rosén i Borås. Innan bilen avregistrerades 1/9 1961 och Sven Paulsson blev ägare så hade Alvis2 11 ägare. Vad jag och en kompis släpade hem till Sundbyberg en regnig dag i mars 2007 illustreras tydligt av bilderna.
Bosse Fick Hicka!
Ett par dagar efter att jag kommit hem med bilen ringer Bosse Henrysson och uttrycker stor oro över mina planer med Alvis2. Jag svarar att jag främst skall försöka få ihop en fungerande motor av de två som jag har till förfogande.
Vidare sa jag att vad jag skall jag göra med resten hade jag ingen aning om. Bosse lät lätt panikslagen när eventuell skrotning kunde vara ett alternativ. Vi avslutade samtalet med ett löfte från mig att inte hasta fram ett beslut. Som ni förstår så bestämde jag mig slutligen för att kasta mig över projektet och den renoveringsresan skall jag beskriva och illustrera framöver i en serie artiklar i vår tidskrift. Hasse ser till att det blir läsbart och proffsigt redigerat i klubbtidningen och David på Hemsidan.
Text & foto: Bengt Jernström