Webbplatsens överlägg

Vilken bensin ska vi tanka i våra Veteranbilar?

Frågor som ofta kommer upp är:

Är det bättre att köra på 98 än 95 oktan?

Ruttnar dagens bensin fortare än förr i tiden?

Med hjälp av Ebba Tamm från Svenska Petroleum och biodrivmedelsinstitutet ska vi försöka reda ut begreppen kring bensinens egenskaper.

Dagens bensin, såväl 95 som 98 oktan, har fem procents etanolinblandning. Vi har sommarbensin och vinterbensin.

Sommarbensinen har lägre ångtryck och tål högre utomhusvärme innan den förångas och riskerar att bilda ånglås i förgasarna.
Sommarbensinen gör bilarna mer svårstartade när det är kallt samt orsakar försämrade kallstartsemissioner så det är därför man inte har den kvaliteten året om utan man byter till vinterbensin.

Bytena sker vid olika tider i norra och södra Sverige. Från Gävleborgs län och norrut har man har enbart vinterbensin från 16 oktober till 31 mars.

I södra delen av Sverige har vi enbart vinterbensin från 1 november till 15 mars.

  • Är det bättre kvalitet i den 98 oktaniga bensinen och är det därför en fördel att köra på den även om min motor inte behöver det högre oktantalet?

Nej, säger Ebba. Det är ingen kvalitetsskillnad och det är inte högre energivärde för våra veteranbilar i den 98 oktaniga versionen. Bilen går alltså inte någon längre sträcka på 98. Om inte instruktionsboken säger bensin med högt oktantal, finns ingen anledning att köra på 98. Det blir bara dyrare.

  • Vi ställer ju oftast av våra bilar i november och sen tar vi fram dem igen kring april/maj. Ruttnar dagens bensin fortare än vad den gjorde förr, när bilen blir ståendes över vintern?


Nej, egentligen inte. Bensinen innehåller både konserverande och renhållande additiver. Däremot är hållbarheten sämre för diesel. Men det är en fördel om man efter sista höstturen kan tömma förgasarsystemen innan avställningen. För de av oss som har elektriska bensinpumpar är det enkelt. Man kopplar bara bort elkabeln till pumpen och låter motorn gå tills den stannar. Då sugs all bensin bort ur flottörer och förgasare. Med mekaniska bensinpumpar är det inte lika lätt. Om man kommer åt kan man lossa sugledningen till pumpen och låta motorn gå tills den stannar. Här får man dock kolla att pumpen inte ligger lägre än bensintanken för då kommer bensin att rinna från tanken när man har lossat slangen.

I de flesta biltillbehörsbutiker finns en uppsjö av vackra flaskor med ”kvalitetshöjande” tillsatsmedel som man kan blanda i sin bensintank.

Man kan nog kalla dem för ”kosmetika för män”.

De innehåller 90 % lösningsmedel och 10% rengörande egenskaper – egenskaper som redan finns i bensinen. Någon verklig bränslebesparing från dessa tillsatser har aldrig kunnat påvisas. De gör alltså ingen som helst tilläggsnytta för de ca 250 kronorna man betalar för dem. Så glöm dem! Njut av en glass istället.

Om vi inte har modifierat våra cylinderlock med hårda ventilsäten, tillsätter vi blyersättningsmedel när vi tankar. Överdosera inte för då kan ventilerna klibba fast.

  • Lite allmänt om framtiden: Hur länge till kommer 98 oktan att finnas kvar?

98 oktan står bara för ca 3% av dagens bensinförsäljning så det kan finnas en risk att den bensinen blir svårare att få tag i framöver. Den är dyrare i tillverkning och distribution än 95 oktan, men samtidigt är priset högre. Det finns framtida krav på ökad etanolinblandning (10%) i den 95 oktaniga bensinen och det finns en liten del av vår bilpark som inte tål den höga mängden etanol. Där kan det då ev. finnas en något ökad nisch genom att de fordonen går över till 98 oktan. Hög etanolhalt angriper vissa material. bl.a. aluminium, som vi ju har i våra förgasare.

Låt oss sammanfatta:

  • Om inte bilen kräver högoktanig bensin, kör på 95 och spar pengar.
  • Försök att tömma förgasarna över vintern.
  • Strunta i de vackra tillsatsflaskorna i bilgodisbutikerna.
  • Dosera blyersättningsmedlet noga och enligt anvisning.

Kör och njut!