Svenska Alvisregistrets årsmöte 2012

Årets sedvanliga träff, kombinerad med föreningens allra första årsmöte.

Samling för avfärd

Samling för en liten sjötur
Foto Lennart Jansson

För er som inte kunde komma till mötet vill jag berätta lite om vad som hände när vi samlades i Yxnerum helgen den 17-19 augusti.

Som vanligt träffades vi på fredagen för middag och lite småprat innan vi gick för att få lite skönhetssömn.

Efter frukost på lördagen väntade vi in några eftersläntrare och körde sedan in mot Åtvidaberg för lite sightseeing. Jag hade bokat in oss på en rundtursbåt på den lilla sjön i kanten av samhället och som heter Bysjön. Vattnet gränsar till Åtvidabergs Golfbana mot NO och Adelsnäs Herrgård i SV och ger dessa en mycket trevlig närmiljö. (Med på sjöturen och bilderna var också några personer som inte tillhörde vårt sällskap men de hade också trevligt)

Stens huvud Foto Lennart Jansson

Stens huvud
Foto Lennart Jansson

Bysjön har Sveriges minsta officiella fyr, vid namn Sten Huvud som är skänkt av Sjöfartsverket – den har en alldeles egen historia som ni säkert får ta del av om ni följer med på en egen rundtur med Solkanonklubbens farkost vid lämpligt tillfälle. (Källa för några av uppgifterna nedan är Solkanonklubbens hemsida)

Båten som heter ES Vågspelet är den fjärde i serien av farkoster som från början har använts av Åtvidabergs Musikkår som scen för konserter genom åren.

ES betyder att båten är elektriskt driven och hon är en katamaran med längden 12 meter och bredden 4 meter och ett deplacement på 3 ton, farkosten är godkänd av Transportstyrelsen för passagerartrafik. En truckmotor på 3 kW driver ett skovelhjul i aktern – rodret sitter framtill. Vi fick en mycket uppskattad guidning av båtföraren.

Restaurang Villan från sjösidan Foto Lennart Jansson

Restaurang Villan från sjösidan
Foto Lennart Jansson

Restaurang Villan försåg oss med varm lunch och vi avnjöt den under båtfärden.

Båten vände i viken utanför Templet som är flitigt använt för bröllop men också som mål för en picknick på somrarna. Blå tåget som kör rundturer passerade förbi som på beställning när jag tog bilden.

Templet Foto Lennart Jansson

Templet
Foto Lennart Jansson

I rundturen ingår att ett skott ska avlossas med Sveriges enda Solkanon så vi lade till vid den brygga som ligger nedanför kanonkullen.

Solkanonen finns i ett torn byggt i mitten av 1800-talet och ingick som en del i herrgården Adelsnäs engelska park.

Till kanonen, en 6-pundare, hör en tändanordning som består av ett brännglas monterat på en rörlig arm vilken kan ställas in efter solens olika middagshöjder. Rakt i söder i tornet finns en 20 cm bred och 300 cm hög springa.

När solen exakt klockan 13.00 svensk sommartid står som högst, lyser den in genom springan. Strålarna träffar brännglaset och fokuseras på det fängkrut som finns i bakre delen av kanonen. Krutet antänds och tänder i sin tur själva laddningen. Skottet hörs över större delen av Åtvidaberg.

När vi i Svenska Alvisregistret var där var solen inte tillräckligt stark och Kanonöversten för dagen, Anita Poignant brukar vid sådana tillfällen ta hjälp av någon passagerare för att ladda och tända krutstubinen, vanligtvis den äldsta damen i sällskapet. Denna gång föll valet istället den yngsta damen som fick denna unika möjlighet.

Efter kanonskottet lade Vågspelet ut igen och tog oss tillbaka till hemmabryggan och vi körde tillbaka till Yxnerum för att genomföra vårt årsmöte.

Klart för skott Foto Lennart Jansson

Klart för skott

Sekunden efter skottet Foto Lennart Jansson

Sekunden efter skottet
Foto Lennart Jansson

Tre Alvisbilar kom till träffen, från vänster TE21 – 1964 , TD21 – 1960 och TF21 – 1966Tre Alvisbilar i Yxnerum Foto Lennart JAnsson

Tre Alvisbilar i Yxnerum
Foto Lennart JAnsson

Efter årsmötesförhandlingarna visade jag bilder från vår resa till Norge, Alvis Tour of Scandinavia 2012, sedan samlades vi till middag och hade trevligt som vanligt.

Traditionen bjuder att vi har en liten tävling för att utse vem som ska få rå om vårt vandringspris fram till nästa års Alvisträff.

Vinnaren i den tävlingen blev detta år Bengt Jernström som därmed tog sin första inteckning i priset

Årsmöte, deltagare:

15 röstberättigade medlemmar deltog i årsmötet.

Årsmöte, val:

Styrelsen som valdes ser ut som följer:

• Ordförande: Lennart Jansson, vald på 1 år.
  • Sekreterare: Krister Ihlenius, vald på 2 år.
  • Kassör: Kåre Nordlander, vald på 1 år.
  • Redaktör: Hans Christiansen, vald på 2 år.
  • Styrelsesuppleant: Gun-Britt Jansson, vald på 2 år.

Till revisor valdes Bengt Jernström

Valberedning: Britt och Rudhe Kroon, Solveig och Sven Paulsson.

Sammanfattning av mötesbeslut:

• Föreningens stadgar antogs med några justeringar som rör medlemmarnas rösträtt och vilka som kan bli familjemedlemmar.
  • Årsavgiften för 2013 fastställdes till 200 kronor.
  • Ansökan om medlemskap i Motorhistoriska Riksförbundet ska skickas in.
  • Vår tidning ska få en enklare annonssida som medlemmarna får använda för tjänster och varor i föreningens anda.
  • Vår hemsida bör få en forumsida och en liten annonssida