ALVIS historia åren 1931-45

Historien fortsätter…

1931: En sport version av modellen 12/50 produceras, denna blev mera känd som
ALVIS 12/60 (4-cyl, 1645cc, £500)
Speed 20 SA (6-cyl, 2511cc, £700) visas upp på Scottish Show.

1932: ALVIS Speed 20 SA börjar att produceras. Standardmodellen, en tourer, klarar en toppfart på nära 90 mph (ca 145 km/h).
Ganska snart börjar man också att tillverka ALVIS Firefly (4-cyl, 1496cc, £495), denna bil hade mycket gemensamt med den motorstarkare modellen och var tänkt att ersätta modellerna 12/50 och 12/60.
C.G.H Dunham kör ett varv på Brooklands i en Speed 20 med en medelhastighet av 103 mph.

1933: ALVIS Crested Eagle som tagits fram för att konkurrera på lyxbilsmarknaden presenteras (6-cyl, 2148cc & 2511cc, £780)
Bilen var tekniskt avancerad för sin tid med individuell hjulupphängning på framhjulen, förmodligen den första engelska bilen med den typen av hjulupphängning. Växellådan var av typen förväljarlåda som var en föregångare till automatlådan. Skillnaden var att föraren själv måste välja om bilen skulle växla upp eller ner, själva växlingen gick automatiskt när kopplingspedalen trycktes ner.
Speed 20 SB börjar att marknadsföras, den hade i standardutförande 4-växlad helsynkroniserad växellåda, troligen som första serietillverkade bil i världen med denna teknik.
Båda dessa innovationer fanns på alla större bilmodeller som tillverkades fram till andra världskriget. Vanden Plas och Charlesworth ansvarade för designen av karosserna till Speed-modellerna
Ett mindre antal av modellen Crested Eagle tillverkades ända fram till krigsutbrottet (6-cyl, 2762cc & 3571cc, £850)

1934: ALVIS Speed 20 SB (6-cyl, 2511cc, £510) börjar att produceras.
Firefly ersätts av den nya ALVIS Firebird (4-cyl,1842cc, £510)

1935: Alvis tillverkar vid den här tiden ca 1000 bilar per år.
ALVIS Speed 20 SC (6-cyl, 2762cc, £850) är den senaste modellen av Speed 20.
C.G.H. Dunham kör med en Single seater Speed 20 ett varv på Brooklands med en medelhastighet på 118 mph (ca 190 km/h).
En ny bil, ALVIS 3½ Litre (6-cyl, 3571cc, £850) börjar att marknadsföras, den är i grunden en Speed 20 men den större motorn får en ny vevaxel med 7 ramlager.

Alvis projekterar för en ny fabrik för flygmotorer.

Alvis ingår i ett avtal med det Franska företaget Gnome-Rhone om en exklusiv licens för att tillverka och försälja deras flygmotorer.

1936: Företaget byter namn till Alvis Ltd.  Skulderna från företagsombildningen 1924/25 hade betalats av och den nya fabriken står klar och fullt utrustad.
I produktion är nu ALVIS Speed 20 SD (6-cyl, 2762cc, £850).
ALVIS Speed 25 marknadsförs som en ersättare till Speed 20.
Senare under året börjar modellen ALVIS Silver Crest (6-cyl, 2362cc & 2762cc, £580) att marknadsföras tillsammans med den nya ALVIS 4.3 Litre (6-cyl, 4387cc, £1095), en större version av 3½ Litre.
Den nya 4.3 Litre var en av de få äkta standardbilarna i utförande med heltäckt kaross i världen som garanterades för 100 mph (ca 161 km/h)
Ett nytt bolag bildades, Alvis-Straussler Ltd. som skulle experimentera med olika bepansrade terränggående fordon baserade på N. Straussler’s design.

1937: ALVIS 4.3 Litre ´Short chassis´ tourer med kaross från Vanden Plas släpps i bilhandeln.

Den nya ALVIS 12/70 (4-cyl, 1842cc, £440) börjar marknadsföras.
Större bilar får servobromsar som standard.
En Silver Eagle av 1930 års modell klarar varvet på Brooklands i en medelhastighet strax under 100 mph.

1938: Tillverkningen av personbilar fortgår med endast mindre ändringar på detaljnivå.
Den nya modellen ALVIS Speed 25 SC (6-cyl, 3571cc, £850) börjar tillverkas.
Racerföraren Tommy Wisdom tillryggalägger varvet på Brooklands med en snittfart på 119 mph i sin ALVIS 4.3 Litre Vanden Plas Tourer
Motorn till 4.3 Litre konverteras till torrsumps-smörjning för användning i tanks.
Företaget inriktas mer mot flygmotorer och stridsfordon.
Den nya flygmotorn Leonides, en 9-cyl radialmotor testas.
Företaget är åter igen i finansiell kris, orsaken var att regeringen inte beställde flygmotorer som man hade förväntat. Det skulle dock visa sig att John’s känsla för vad som höll på att hända skulle löna sig på längre sikt.
Straussler lämnar företaget och företaget Alvis-Straussler byter namn till Alvis Mechanisation Ltd..
Ett dussintal bepansrade fordon av typen Straussler Type A.C.3.D exporteras till Dutch East Indies, (nuvarande Indonesien).
Ett fåtal prototyper av 12/30 ton tanks tillverkades.

1939: Prototypen till 1940 års ALVIS Silver Crest byggs med ett karosseri i yppersta detaljutförande och Lockheed airdraulic struts, ett vätskehydrauliskt system som användes i landningsställ på flygplan – dessa ersatte både fjädrar och stötdämpare i framvagnen.
En modifierad 4.3 Litre klarar varvet på Brooklands i en medelhastighet av 115.29 mph (186 km/h).
C.G.H Dunham gör det snabbaste varvet i den allra sista tävlingen på Brooklands, han körde en 12/70 Special i en snitthastighet av 109.94 mph (177 km/h)

Alvis fick en order från Air Ministry på ett dussin bepansrade fordon av typen Straussler Type A.C.3.D, dessa kom att göra tjänst i Palestina.
Tillverkningen av Gnome-Rohne radialmotorer upphör.

1940: Bilfabriken förstörs den 14:e november i tyskarnas bombningar av Coventry.

Arbetet med vidareutveckling av flygmotorer läggs ner.

Krigsåren: Alvis står i spetsen för 21 hemliga fabriker som tillverkade flygmotorer.
Mer än 10.000 motorer tillverkades (huvuddelen var Rolls Royce Kestral och Merlin ), mer än 3.000 motorer servades också under samma tid.
Bombkärror till flygplatserna tillverkades liksom en stor mängd av gjutna och/eller bearbetade maskindelar.

1944: T.G John går i pension