ALVIS historia åren 1946-55

Alvis fortsätter att tillverka bilar efter kriget.

Förord:

Källa: Charles Mackonochie.- (P.T = skatter som föregick VAT, en slags omsättningsskatt.) Regeringen ville till varje pris exportera varor eftersom kriget hade kostat alldeles för mycket pengar, därför var skattesatsen särskilt hög på lyxvaror t.ex. dyrare bilar.
På herrgårdsvagnar var skatterna lägre, därför finns i England ganska många TA14 som byggts med sådan kaross.

1946: T.G. John avlider.
J.J Parkes tillträder som ny VD.
TA14 (4-cyl, 1892cc, 1276£ inkl. P.T.) visas upp, bilen är baserad på föregångaren 12/70.
Utvecklingsarbetet på flygmotorn Leonides återupptas och tillverkningen av denna kommer under ett antal år att stå för en betydande andel av företagets omsättning.
Regeringens politik lägger stor vikt vid behovet att exportera så mycket som möjligt, Alvis tar över produktionen av en tryckpress, Thompson Auto Platen printing press, tillverkningen av denna fortsätter till 1951.

1947: Leonides motorn går i produktion för att användas i ett tvåmotorigt flygplan som tillverkades av Percival Ltd.
Företaget får kontrakt på att designa och utveckla 6-hjuliga lättrörliga stridsfordon.
Det första av dessa fordon som tas fram blev känd som Saladin.
Modellen utvecklas vidare och senare modeller  är Saracen, Salamander och Stalwart; dessa kom att bli basen för en fortsatt framgång för Alvis.
The Alvis Register for Vintage Cars startas för att förse ägarna av äldre bilar, till och med modellen 12/60 med reservdelar.

1948: En helikopter från Fairy Gyrodyne sätter internationellt hastighetsrekord, en Leonides på 500 hp användes som motor vid tillfället.
Leonides används nu av både Bristol Aeroplane Company och av Westland Ltd’s helikoptrar.

1949:  J.J. Parks blir styrelseordförande i bolaget.

1950: En sportversion av TA14 ser dagens ljus, den blev känd som
TB14 (4-cyl, 1892cc, 1276£ inkl. P.T.).
TA21 (6-cyl, 2993cc, 1946£ inkl. P.T.) förhandsvisas med den nya 3-liters motorn.
Den motorn användes, i ett antal varianter, fram till dess biltillverkningen upphörde.

1951: TB21 (6-cyl, 2993cc, 1946£ inkl. P.T.) börjar tillverkas.
Herman Graber köper sina första chassin, han ska använda dem till sina egna karosserier, främst till sina egna kunder och till bilsalongen i Geneve.
G.T Smith-Clarke går i pension.
Alvis Owner Club (AOC) en förening för ägare till Alvisbilar startas och ett första nummer av en tidning kallad Alvistas ges ut.

1952: Alex Issigonis börjar på Alvis för att ta fram en prototyp på en ny saloon med mycket bra prestanda, motorn skulle vara en V8 på 3500cc.

1953: TA21 får några modifieringar och kalla TC21 (6-cyl, 2993cc, 1946£ inkl. P.T.).
Efter ytterligare några modifieringar, mest utmärkande är luftintagen på motorhuven, döps bilen om till TC21/100 , 100 avser att det här är en äkta saloon som garanteras göra mer än 100 mph. Denna modell kallas också Grey Lady , oavsett vilken färg den har.
Leonides Major engine provkörs för första gången, senare kom den att bli standardmotor för Westland’s Wirlwind Helicopter.
En 550-hp Alvis Leonides 126 motor sitter nu monterad i Percival Provost, planet som kom att bli skolflygplan för RAF.

Alvis Owner Club återupplivas och den första medlemstidningen publiceras, South East Section Newssheet, den heter sedan lång tid tillbaka Bulletin.

1955: Produktionen av TC21/100 upphör när karossbyggaren Mulliner blir uppköpt.
Alvis tar då i sin tur över tillverkningsrättigheterna, mallar och fixturer för att i egen regi bygga Graber karossen.
Bilen kommer att bli känd som TC/108/G.
Svårigheter med att skaffa krediter tvingar Alvis att överge V8-projektet och
Issigonis lämnar Alvis.