ALVIS historia åren 1925-30

Företaget Alvis har startat på nytt.

1925: En Alvis i ett nyutvecklat chassi och med överladdad 12/50 motor samt med framhjulsdrift sätter världsrekord för 1½ liters-klassen och klarar varvet på Brooklands med en snitthastighet på 104 mph (167 km/h)

Alvis 12/50 Duckback 1925 Foto Alex Vassbotten Juni 2012

Alvis 12/50 Duckback 1925
Foto Alex Vassbotten Juni 2012

1926: Produktionen av sidventilmotorer för 12/40 modellen upphör och bilen med den nya motorn
ALVIS 12/50 finns tillgänglig i olika sport- och touring-versioner.
ALVIS FWD, en framhjulsdriven tvåsitsig sportbil introduceras med ett katalogpris på £1000.
Två strömlinjeformade framhjulsdrivna bilar med en överladdad rak 8-cyl motor på 1500cc ( Straight eight FWD ) ställer upp i British Grand Prix, de ströks ur startlistan efter testkörningen och ingen av dem fullföljde tävlingen över 200 miles på Brooklands.

1927: Den första 6-cyl motorn börjar tillverkas, modellen ALVIS 14.75 (1870cc, £695) släpps på marknaden.
S.C.H Davis vinner loppet Six Hour Sports Car Race på Brooklands i en 12/50.
En modifierad Straight eight FWD gör snabbaste varvet på Brooklands i en snitthastighet på 121 mph (ca 195 km/h).

1928: Som första Brittiska biltillverkare sätter man sin framhjulsdrivna modell ALVIS FWD i full produktion. Bilen har individuell hjulupphängning på alla fyra hjulen (4-cyl, 1481cc, £610).
En FWD vinner 1½ liters klassen i 24-timmars racet på Le Mans och
L. Cushman tar andraplatsen i Tourist Trophy Racet på Isle of Man (TT).
Ett flertal nya världsrekord sätts av Alvis på Brooklands.

1929: Den gamla modellen 14.75 vidareutvecklas och kallas nu ALVIS Silver Eagle (16.75 hp, 6-cyl, 2148cc, £695).
Den motor som tidigare använts i Straight Eight FWD används i en ny sportbil, man ställer upp i Le Mans och i TT. En av bilarna sätter rekord över 200 miles med snitthastigheten 100 mph. ( ca 161 km/h).

1930: Nya Straight eight FWD ställer upp i TT och tar hem de tre första platserna i sin klass, snitthastigheten låg strax under 70 mph (ca 112 km/h).
Försäljningen av FWD går dåligt och Alvis beslutar sig för att dra sig ur racingen.
Ännu en gång har fabriken ekonomiska svårigheter.

John träffar Charles Follett, en framgångsrik återförsäljare för Alvis i West End för att diskutera situationen.
Follett kände till vad kunderna efterfrågade: god kvalité, goda köregenskaper och en kaross med långa svepande linjer som ger intryck av fart.
Resultatet av mötet blev att man började att skissa på en ny bil, Speed 20 och man etablerade ett samarbete med några av dåtidens förnämsta karossbyggare bland andra Vanden Plas och Charlesworth. Det samarbetet blev en förutsättning för en fortsatt verksamhet skulle vara möjlig.