ALVIS historia, åren 1918-24

Hur det började.

Året var 1918: G.P.H de Freville konstruerar sin första motor, den var 4-cylindrig och hade aluminiumkolvar, sidoventiler och trycksmörjning.

1919: T.G John förvärvar Holley Bros & Co. Ltd. (tillv. av förgasardelar, t.ex förgasarhus för Zenith) på Hertford Street, Coventry och börjar tillverka en stationära motorer av märket Hillman Electra, tillverkningen av dessa upphör 1921.
Man börjar också tillverka ramar till Stafford Mobile Pup Scooter (50cc).
Tattersall, som senare blir företagets Racing Manager, vinner sitt första race i Scotland på en Scooter

1920: T.G John förvärvar de Freville’s motorkonstruktion och övertar också namnet Alvis, ett registrerat varumärke som de Freville använt på sina aluminiumkolvar och sitt gjutgods.Alvis är ett ord sammansatt av två delar. Många har spekulerat över hur namnet Alvis uppstod. Här får ni den vanligaste tolkningen. Al som är den kemiska beteckningen för aluminium och VIS som är ett latinskt ord som bland annat betyder kraft & styrka, de Freville förnekade att det var så namnet kommit till men avslöjade aldrig någon annan variant. Produktionen startar av  den första bilmodellen, Alvis 10/30 med sidventilsmotor, (4cyl, 1460 cc, £600).

Bil och scooter

Bil och scooter

De karossbyggare som man inledde samarbete med redan vid den tiden var Cross & Ellis samt Carbodies. Dessa företag var också verksamma i Coventry.

1921: En trimmad 10/30 gör en varvtid på Brooklands som ger en snitthastighet på 93 mph (ca 150 km/h).
En tvåcylindrig luftkyld bil Buckingham börjar att produceras men modellen vinner ingen framgång.
Företaget byter namn till Alvis Car & Engineering Co. och flyttar tillverkningen till Holyhead Road, Coventry.

Foto från Alvisfabriken 1920

Foto från Alvisfabriken 1920

1922: En ny kaross, ”Ducks Back”, introduceras för en sportigare version av 10/30, känd som Alvis 11/40 (4-cyl, 1598cc, £595).
Modellen Alvis 12/40 börjar att produceras (4-cyl sidventilsmotor, 1598cc, £550).
Kapten G.T Smith-Clarke och W.M. Dunn som tidigare arbetat för Daimler går in i företaget.

1923: En ny toppventilmotor tas fram av Smith-Clarke och tillsammans med Dunn utvecklas bilen som blev känd som Alvis 12/50 (4-cyl 1460-1645cc, £580), de första bilarna av denna modell som för övrigt blev stöttepelaren för bilproduktionen genom hela 20-talet lämnade fabriken på hösten detta år.
Major C.M. Harvey vinner 200 miles loppet på Brooklands i en ALVIS 12/50 med en snitthastighet på 93,29 miles/h (ca 150 km/h).

1924: ALVIS-bilarna var det enda Engelska bilmärket som fullföljde 200 miles racet på Brooklands.
Alvis sätter 39 olika rekord under en dag på olika distanser upp till 700 miles hastigheterna låg i spannet 70-97 mph (113-156 km/h).
Företaget kom på obestånd och likviderades.
En företagsrekonstruktion påbörjades och efter ett komplicerat skuldsaneringsprogram som innebar framtida betalningar till fordringsägarna, startade man om i ett nytt bolag.

Källor: Charles Mackonochie, Kenneth Day, Dave Culshaw, Malcolm Davey, John Price Williams, Alvis plc och Martin Wickham.

Källhänvisningen gäller generellt för hela artikelserien, även följande avsnitt.  Angivna priser är exkl. skatter & avgifter. Priserna är skattade medelpriser eftersom det är nästan omöjligt att hitta två likadana bilar av de modeller som tillverkades före kriget. Avsikten med denna berättelse är inte att ge en fullständig historiebeskrivning utan detta bör ses mera som ett axplock av händelser. De personer som nämns presenteras utförligare på en annan sida. // Webmaster