Karosseritillverkaren Mulliner

3X Mulliner

Familjen Mulliner har enligt säkra källor tillverkat karosser för hästdragna vagnar sedan 1760, bland annat för Royal Mail i Northampton.

H J Mulliner

Henry Jervis Mulliner grundade företaget H J Mulliner & Co. år 1900 i Mayfair-distriktet i London och byggde sin fabrik på mark som förmodligen redan var i familjens ägo.
Läget var fördelaktigt eftersom noblessen hade råd att utnyttja hans tjänster. En av hans första kunder var C.S. Rolls som lät bygga en kaross till sin personliga Rolls-Royce Silver Ghost.

1906 flyttades verksamheten till Chiswick och ganska snart därefter sålde han sitt företag till John Croall och gick i pension.
Länken till familjen blev obruten eftersom Croall anställde H.J Mulliners svåger Frank Piesse till att sköta företaget.

Även om karosser tillverkades till andra märken så gick flertalet till Rolls-Royce och Bentley under 1930-talet.

Rolls-Royce köpte upp Mulliner 1959 och slog samman företaget med Park Ward som man hade förvärvat redan 1939 och det nya företaget Mulliner Park Ward var färdigbildat 1961.

Som mest var 750 personer anställda hos Mulliner Park Ward i fabrikerna på Hythe Road, Willesden, London.
Företaget byggde bland annat de kända modellerna Rolls-Royce Phantom V, Rolls-Royce Corniche,  Rolls-Royce Silver Cloud och Bentley Continental.

1991 upphörde tillverkningen hos Mulliner Park Ward och företaget lades ner.

Arthur Mulliner

Arthur H Mulliner var son till F Mulliner som hade startat det första karosseriföretaget, det med postdiligenserna.
Arthur H hade en son, Arthur Felton Mulliner, f.1859 som började konstruera karosser till motordrivna fordon och runt år 1900 hade man byggt ca. 150 karosser huvudsakligen för Daimler.

1907 öppnade man verkstäderna i Northampton och ungefär samtidigt en fabrik och ett försäljningskontor i Long Acre, London.

Affärerna nådde sin höjdpunkt på 1920-talet och det mesta gick till Vauxhall och Armstrong Siddeley.

Under 1930-talet fortsatte tillverkningen för Rolls-Royce och Bentley men det var svårare att få större volymer från de något billigare bilarna och 1939 såldes verksamheten till Henleys som var en stor bilförsäljningsfirma i London, tillverkningen lades ner men marknadskontoret fortsatte sin verksamhet fram till 1976 då även kontoret lades ner.

Mulliner of Birmingham

Mulliners of Birmingham var ett företag som vi idag skulle kalla för kontraktsbyggare och var helt fristående från de övriga Mullinerföretagen.

Ett sådant tillverkningsuppdrag var biltillverkning för märket Calthorpe och man hade ett mycket djup samarbete även på det finansiella planet.
Calthorpe byggde småbilar i modeller som snabbt blev omoderna och försäljningssiffrorna föll kraftigt, bolaget kom år 1924 på obestånd.

Vd för Mulliners, Lois Antweiler, som också satt med i styrelsen för Calthorpe lyckades med att få köpa loss karosstillverkningen  och företagsnamnet ändrades till Mulliners Ltd.
Kontraktstillverkning kom igång för Clyno och Austin och man gjorde ett flertal karossmodeller för Austin 7 av typen duk på trästomme.
När affärerna med Austin gick ner producerade man karosser till Hillman, Humber, Standard och Lanchester.

En intressant detalj att notera är att Mulliners Ltd satsade på att tillverka karosser till bilar i det något billigare segmentet, tvärtemot de övriga Mullener som satsade på de allra lyxigaste märkena.

Affärerna rullade på och 1929 introducerades bolaget på aktiebörsen, nu låg tyngdpunkten på Daimler och Lanchester, nu tillkom Alvis som en av kunderna.

Under andra världskriget tillverkades karosser för militära fordon samt militära glidflygplan.

Efter kriget återupptogs tillverkningen av karosser till Aston Martin, Armstrong Siddeley och Triumph.

Mulliners verkstäder på Bordesley Green Road, Birmingham tillverkade ett flertal varianter av karosser för olika biltillverkare, huvudsakligen på stommar av askträ klädda med plåt av stål eller aluminium.
Mulliners hade ytterligare en fabrik i Birmingham, den låg på Cherrywood Road och där lades tillverkningen av karosserna till Alvis TA 14.

Liksom Alvis var beroende av Mulliners, så var också Mulliners beroende av sina underleverantörer och varje tillverkare vid den tiden var drabbade av brist på bränsle, brist på material och konflikter på arbetsmarknaden.
Man ska komma ihåg att Englands ekonomi var förfärande dålig efter kriget och man fick söka tillstånd för att få tillgång till vissa material, lättast att få sådant tillstånd var om man kunde exportera sina produkter och därmed stärka den nationella ekonomin. Landet hade förhållandevis god tillgång till aluminium som hade köpts in för att bygga flygplan av, stål var betydligt svårare att få tag på.

1958 förvärvades Mulliners of Birmingham av Standard-Triumph som tidigare upplevt att det var problem att få karosser i tillräcklig takt för sin egen produktion och ville lösa sitt problem på det här sättet.

Bolagets namn försvann under 1962.