Webbplatsens överlägg

Karosser, en översikt

ALVIS byggde aldrig några karosser själva.

Konceptet var att leverera ett körklart chassi som i princip hade allt fram till torpedväggen, ibland följde också motorhuv och skärmar.
Elsystemet var färdigdraget vilket uppskattades mycket av karosstillverkarna.

The Vintage Alvis Manual, författare Mickey Radford klarar ut begreppen för karosstyperna som användes som standard av Alvis fram till kriget.
Tillverkare av dessa karosser var Cross & Ellis och Carbodies . (Andra karosstillverkare har byggt specialkarosser).
Siffrorna i kolumnen ”Antal” visar hur många överlevande eller replica karosser det fanns 1997.

Modell Beskrivning Antal
2-Seater Sports Antingen polerad aluminium eller lackerade, varianter Ducksback
eller Beatleback, som hade ett dickey seat (svärmorslucka)för en person
67
144
Wide 2-Seater Den här karossen är tillräckligt bred för att tre personer ska kunna sitta skyddade från regn i framsätet och har ett dickey seat för två personer som dock fick sitta helt oskyddade mot väder och vind. 63
Four-Five seater Tourer Den här karossen är bred. ”All weather equipment” tillät att bilen gjordes om till en täckt bil,, men det är inte vad vi idag brukar kalla cabriolet. En fällbar bakre vindruta av märket Auster är standard. 150
2-door Sport
Saloon
De tidigaste är från 1926 och modellen har V-formad vindruta och ovalt bakfönster (se Agda) 25
Four-Seater 4-door Saloon
(6-light Saloon)
Lyxbilen som skulle be högsta komfort på resan både i staden som på landsvägarna. Detta var de dyraste modellerna och kostade omkring £650. 7
Three-Quarter Coupé Modellen blev också känd som Doctors Coupé. 4 sidorutor och bakruta av glas.
Clubman´s Coupé hade två sidorutor som kunde vevas ner
32
4-door Sports
Saloon
Modellen kallas också Atlantic Saloon och introducerades 1928. Målgruppen sägs ha varit redarna som ägde oceanångare. 38
Alvista Saloon Modellen kom 1927 och skulle vara mjukare och mer flexibel för att ge mindre ljud från rörelser i karossen. 4