Alvis 12/50

Hare, maskot för 12/50 Foto Lennart Jansson

Hare, maskot för 12/50
Foto Lennart Jansson

Alvis 12/50, bilen som kom att betyda oerhört mycket för företagets överlevnad.

I tider då man experimenterade mycket med racing och exklusivare modeller blev det intäkterna från 12/50 som klarade ekonomin hos ALVIS.

Kylarprydnader var mycket populära vid den tiden och haren kom att bli maskoten för ALVIS 12/50.

Hararna och alla andra maskotar tillverkades av konsthantverkare varav flera har signerat sina verk.

Troligen var det svårt att gjuta figuren så det är vanligt med skillnader i form på tassar och öron och men också i figurens storlek. Om man råkar tappa kylarlocket i marken är det stor risk att skador uppstår så nedvikta öron är inte ovanliga.

Haren på bilden är originalet från 1927 och sitter fortfarande på rätt bil vilket är ganska ovanligt.

Den här typen av prydnader brukar ofta hamna i bokhyllan och kommer inte fram när bilen bytte ägare.

Om någon skulle vara intresserad av att köpa en hare på e-bay eller liknande kan det vara bra att känna till att nytillverkning har förekommit i betydande omfattning.

Bilmodellen började att tillverkas redan 1923 och de 494 första bilarna var byggda enligt samma princip som föregångarna, dvs. motorn satt på en hjälpram vilken skruvades fast på chassit. Spårvidden för dessa bilar var 4’1″ (1245 mm)

Vid den här tiden introducerades den kaross som varit mycket populär genom åren, den legendariska DUCK BACK .

I galleriet finns bilder på en sådan bil, den har visserligen inte originalkarossen men det lär enligt uppgift vara en exakt kopia av originalet. (Det är väldigt få bilar idag som faktiskt har originalkarossen kvar beroende på att många bilar har under lång tid förvarats på ett sådant sätt att karossen har blivit helt förstörd)

Utvecklingen gick framåt och man tog fram en kraftigare ram som skulle klara att bära motorn utan hjälpram och nu har Alvis 12/50 fått sin slutgiltiga form.

Hjulbasen blev nu 9´4½” (2858 mm) för alla modeller. Spårvidden var 4’2″ (1270 mm)

Motorer fanns i flera varianter en 30mm stigförgasare, (Solex MV30 eller MOV30) var standard, men ALVIS SD 12/50 fick större portar i topplocket och en förgasare på 40mm för bättre prestanda.

Elsystemet är 12V för alla ALVIS 12/50-modeller.

De första bilarna hade bara bromsar på bakhjulen, men på årsmodellerna 1924-25 gick det att välja till framhjulsbromsar. Från 1926 var fyrhjulsbromsar standardutrustning.

Stötdämpare började användas på sportbilarna 1924, fabrikatet var Hartford. 1925 hade alla bilar stötdämpare och från 1926 användes André Hartford modell SA. Dessa är av friktionstyp och har ett antal träskivor mellan stållameller som friktionselement. Kraften är ställbar genom att sätta an en fjäderbelastad centrumskruv.

Modeller med hjälpram

Modell Tidsperiod Cyl. volym Hjulbas Antal
SA 12/50 30.08.23-13.05.24 1496 cc 9’0½” (2756mm) 109
SB 12/50 06.09.23-03.01-25 1496 cc 9’4½” (2858 mm) 197
SC 12/50 31.10.24-05.09.25 1598 cc

1496 cc

9’4½” (2858 mm)

9’0½” (2756 mm)

188

Modeller med den kraftigare ramen

Modell Tidsperiod Cyl. volym Allmänt Antal
TE 12/50 06.09.25-26.05.27 1645 cc Tourers 794
TF 12/50 18,09,25-14.09.26 1496 cc 2&4 Seater Sports 35
SD 12/50 09.10926-27.08.29 1496 cc Stora portar i toppen 147
TG 12/50 01.09.26-23.12.29 1645 cc 2 & 4 Seater Tourers 1505
TH 12/50 19.10.26-30.05.29 1496 cc Sportiga tourers 19
TJ 12/50 30.09.30-14.01.33 1645 cc Shell radiator, tändspole 618

Agda