Alvis 10/30 ; 11/40 ; 12/40

Alvis 10/30

Skannad bild på 10/30 i väntan på bättre Källa AOC

Skannad bild på 10/30
Källa AOC

1920 Modellen ALVIS 10/30 var företagets allra första bil och som kom ut detta år. Den första lämnade fabriken den 31 mars och fram till 24 april 1922 tillverkades 603 bilar av modellen.
Motorn var en 4-cylindrig sidventilare med slagvolymen 1460cc, bilen kostade £600.
Motordata: Cylinderdiameter 65mm, slaglängd 110mm och en kompression på 4,5:1 gav en bromsad effekt på 30 hp. (22kW) @ 3500 rpm (RAC Horse-power rating 10.4)

1921 tävlade man med en trimmad 10/30 på Brooklands där man körde ett av varven med medelhastigheten 93 mph = 149,7 km/h

ALVIS 11/40

Skannad bild på 11/40 i väntan på bättre Källa AOC

Skannad bild på 11/40
Källa AOC

1922 introduceras den populära karossmodellen som kom att kallas Duckback. Det här skulle vara en sportmodell och modellen kallades 11/40.
Man tillverkade också en Tourer som också fick samma modellbeteckning.
Cylindervolymen hade nu ökats till 1598cc och bilen kostade £595.
Motordata: Cylinderdiameter 68mm, slaglängd 110mm och en kompression på 4,85:1 gav en bromsad effekt på 38 hp(28kW) @ 3500 rpm. (RAC Horse-power rating 11.4)

Under perioden 5 november 1921 till 26 juli 1923 tillverkades 382 exemplar.

Alvis 12/40

Skannad bild på 12/40 i väntan på bättre Källa AOC

Skannad bild på 12/40
Källa AOC

1922 började man också tillverka modellen 12/40 med samma motor till priset £550.
Nu kom också tilläggsbeteckningar som skulle särskilja modellerna. Den här typen av tilläggsbeteckningar levde sedan kvar och användes fram till den sista personbilen tillverkades.

TA 12/40 var sportbilen och TB 12/40 var en Tourer.
Mellan 17 oktober 1922 och 27 april 1924 tillverkades modellerna i sammanlagt 637 exemplar.
Efterföljaren TC 12/40 var en sportvagn tillverkades 28 november 1923 till 20 mars 1925 i 634 exemplar.
TD 12/40 var en Tourer som i perioden 30 oktober 1924 till 26 oktober 1925 tillverkades i 277 exemplar.

Alvis 12/50 Ducksback 1925 Foto Alex Vassbotten Juni 2012

Alvis 12/50 Ducksback 1925
Foto Alex Vassbotten Juni 2012

Modellen SA 12/40 var en sportbil som avslutade epoken med sidventilsmotorer, under några månader 7 januari till 13 april 1924 tillverkades bara 4 exemplar.

1923 kom Alvis med en motor med toppventiler. De allra första bilarna med den nya motorn kallades 10/30 OHV och tillverkades endast i 9 exemplar mellan 18/8-27/10-1923.

De här tidiga bilarna byggdes på ett chassi med en hjälpram i vilken motorn satt monterad.
Kopplingen var av typen läderklädd kona och tre olika 4-växlade växellådor fanns, samtliga av ALVIS design.

Växellåda typ A monterades från 1920 till mitten av 1922 då den ersattes av typ B som användes till slutet av 1923. De sista bilarna fick typ C som slutade användas 1925.

De första bilarna hade en total utväxling på 4:1 vilket slet hårt på bakaxeln, senare användes 4,33:1 på sportbilarna  och 4,55:1 på Tourer. Bromsar fanns bara på bakhjulen.

Elsystemet var på 1920 års modell 6V Lucas system och från 1921 och framåt 12V CAV System